Mgr. Jan Vávra

Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má bejt to, co je, a nemá bejt to, co není, jak tomu v mnoha případech je. Jan Werich
Jsem terapeut, lektor. Zabývám se tím, že pomáhám lidem nacházet jejich vnitřní sílu, krásu a potenciál řešit některé zamotané situace a nebo se rozvíjet v tom, jak žít více ke své spokojenosti. Pracuji jak individuálně, tak vedu skupiny, semináře, kurzy. Dlouhodobě mě zajímá, jak fungují vztahy mezi psychikou, emocemi, tělem, duší a duchem, a to, jak můžeme žít svůj život, abychom byli co nejvíce svobodní a využívali vlastní potenciál.
Od r. 2009 působím v soukromé praxi. Individuální prací s klienty jsem strávil několik tisíc hodin, nemám zcela přesnou statistiku, ale odhadem je to někde ke třem tisícům. V minulosti jsem pracoval v neziskových organizacích a několik let na nižší manažerské pozici ve firemní sféře, ale také například na část úvazku s dětmi v lesní školce. Znalost různých pracovních a životních prostředí považuji za užitečné pro porozumění různým světům mých klientů.
Jsem ženatý, otec dvou synů.
Věnuji se také hudbě, hře na perkuse (africké a jiné bubny), didgeridoo, zpěvu a s tím také významu hudby pro uvolnění, léčivým aspektům zpěvu a spontánního tance atd. (sólo projekt Hlavois skupina Úžas v rytmu).
Studium a kvalifikace:
Kurzy vyučující využití svalového testu
Instruktorské kurzy komunikace a řešení problémů podle Thomase Gordona
A menší, ale důležité kurzy.:
- mnoho poznatků čerpám také z individuálná práce na sobě, kterou jsem absolvoval s různými terapeuty a učiteli - v průběhu času bych zmínil zejména Petr Knotek (Pjér la Šéz - jungiánský přístup, šamanismus), Zdena Jordánová (One brain, Poznej svůj cíl), Jaromír Chrášťanský (Gestalt terapie), Kateřina Stejskalová (Cesta podle Brandon bays). Kateřina Prokešová-Doležalová (One-brain), Aleš Vavřinec (somatic koučink, biosyntéza)
- řada dalších odborných kurzů a seminářů: např. Holotropní dýchání, Systemické konstelace (Ivan Verný), muzikoterapie, dialogické jednání na DAMU, také mne hodně naučili kurzy afrického bubnování, atd. atd.
Jaká byla moje cesta k terapeutické práci? A pár slov o mých učitelích...
Těžko bych jí mohl kráčet bez úžasných učitelů, na které jsem měl zatím skutečně štěstí...
Asi v 16 letech jsem šel pod rozkvetlým stromem a začaly mě pálit oči. Pomyslel jsem si, že mám asi alergii a že je to asi normální, protože jsem to zdědil. V tu chvíli se ale uvnitř ozval jakýsi důrazný jiný hlas či pocit, který mi jasně sdělil, že toto prostě následovat nemusím a nebudu. Tento vnitřní učitel pak zasáhl v mém životě vícekrát. Je pravda, že už jsem alergií pak nikdy více problémy neměl. Možná i proto, když jsem pak za pár let, během studia v Praze, potkal Zdeňku Jordánovou, která mi řekla, že pracuje s tím, že všechny nemoci mají psychickou či duchovní příčinu a dají se řešit, připadalo mi to již nějak přirozené a známé. Díky ní jsem se seznámil se systémem Mandala života (a později také Poznej svůj cíl), kde jsem se naučil používat kineziologický svalový test a regrese pro léčbu nemocí a psychických problémů, ale i jako nástroj, jak pracovat s praktickými věcmi svého života. Tyto možnosti mne natolik fascinovaly a pomohly mi vyřešit zdravotní problémy (migrény) i psychické obtíže (úzkost), že jsem se později rozhodl věnovat se jim profesionálně.
Zároveň jsem vystudoval čtyřletý psychoterapeutický výcvik v Gestalt terapii a setkal se s americkým učitelem duchovní Gestalt terapie Stephenem Schoenem, který se učil přímo od zakladatele této metody (F. Perlse) a dalších významných psychoterapeutů. Pořádal jsem mu v ČR několik let semináře a překládal. Od Stephena jsem se naučil hodně o významu přijetí sebe sama a svých emocí a o způsobu, jak vést s lidmi terapeutický rozhovor.
Další učitelé, kterým jsem vděčný za svůj nejen terapeutický, ale i lidský rozvoj a rád bych je zmínil jsou Petr Knotek (alias Pjér La Šéz), který mne jako první přivedl na myšlenku věnovat se terapeutické práci a Jaroslav Dušek - oba je můžete znát z představení Čtyři dohody nebo z divadla Vizita. Petr Knotek mě naučil hodně o synchronicitě a o tom, jak vnímat, že věci se nedějí jen tak náhodou, o snech, symbolech a jungovské psychologii. Jaroslav Dušek mě nejvíce inspiroval prostřednictvím svých improvizačních seminářů zaměřených na tvorbu v přítomném okamžiku a dlouhodobě mi ukazuje, jak se dá být umělcem nejen profesí, ale celým životem. Důležité pro mně také bylo setkání s tibetskými duchovními naukami (Dzogčhen a Vadžrajána) a meditací, především s mistrem Čhogjal Namkhai Norbu).
Zabývám se také vedením skupin pro rozvoj tvořivosti podle knihy Umělcova cesta od Julie Cameron, kterou jsem osobně nepotkal, ale její dílo mne velmi ovlivnilo.
Rozhovory s Janem Vávrou
Ve skutečnosti tvoříme všichni (Magazín Maitrea)
Být sám sebou a stát si za tím
Největší úspěch je být ve své síle
Po dobrých radách je velká poptávka, říká lektor, který učí rodiče, jak ve výchově neprohrávat
Jsem terapeut, lektor. Zabývám se tím, že pomáhám lidem nacházet jejich vnitřní sílu, krásu a potenciál řešit některé zamotané situace a nebo se rozvíjet v tom, jak žít více ke své spokojenosti. Pracuji jak individuálně, tak vedu skupiny, semináře, kurzy. Dlouhodobě mě zajímá, jak fungují vztahy mezi psychikou, emocemi, tělem, duší a duchem, a to, jak můžeme žít svůj život, abychom byli co nejvíce svobodní a využívali vlastní potenciál.
Od r. 2009 působím v soukromé praxi. Individuální prací s klienty jsem strávil několik tisíc hodin, nemám zcela přesnou statistiku, ale odhadem je to někde ke třem tisícům. V minulosti jsem pracoval v neziskových organizacích a několik let na nižší manažerské pozici ve firemní sféře, ale také například na část úvazku s dětmi v lesní školce. Znalost různých pracovních a životních prostředí považuji za užitečné pro porozumění různým světům mých klientů.
Jsem ženatý, otec dvou synů.
Věnuji se také hudbě, hře na perkuse (africké a jiné bubny), didgeridoo, zpěvu a s tím také významu hudby pro uvolnění, léčivým aspektům zpěvu a spontánního tance atd. (sólo projekt Hlavois skupina Úžas v rytmu).
Studium a kvalifikace:
- Filozofická fakulta Univerzity Karlovy - obor Andragogika
- IGT - Systematický čtyřletý výcvik v Gestalt terapii - 4 roky (715 hodin) -absolvoval v letech 2002-2006, později jsem se jako Gestalt terapeut certifikoval
Kurzy vyučující využití svalového testu
- Mandala života 2002-2003 (1-3 stupeň)
- Kurzy Poznej svůj cíl 2007-2009 (11. stupňů) - Ing. Zdeňka Jordánová
- Quantum energy coaching 2018 - Dr. Melanie Salmon (JAR)
Instruktorské kurzy komunikace a řešení problémů podle Thomase Gordona
- Instruktorský kurz P.E.T.- Výchova bez poražených - 2017 - Markus Talvio (FIN)
- Instruktorský kurz T.E.T. - Škola bez poražených - 2018 - Markus Talvio (FIN)
A menší, ale důležité kurzy.:
- Stephen Schoen - Psychoterapie a spiritualita - 4 - 4 denní kurz
- Brandon Bays - Living your divine purpose
- mnoho poznatků čerpám také z individuálná práce na sobě, kterou jsem absolvoval s různými terapeuty a učiteli - v průběhu času bych zmínil zejména Petr Knotek (Pjér la Šéz - jungiánský přístup, šamanismus), Zdena Jordánová (One brain, Poznej svůj cíl), Jaromír Chrášťanský (Gestalt terapie), Kateřina Stejskalová (Cesta podle Brandon bays). Kateřina Prokešová-Doležalová (One-brain), Aleš Vavřinec (somatic koučink, biosyntéza)
- řada dalších odborných kurzů a seminářů: např. Holotropní dýchání, Systemické konstelace (Ivan Verný), muzikoterapie, dialogické jednání na DAMU, také mne hodně naučili kurzy afrického bubnování, atd. atd.
Jaká byla moje cesta k terapeutické práci? A pár slov o mých učitelích...
Těžko bych jí mohl kráčet bez úžasných učitelů, na které jsem měl zatím skutečně štěstí...
Asi v 16 letech jsem šel pod rozkvetlým stromem a začaly mě pálit oči. Pomyslel jsem si, že mám asi alergii a že je to asi normální, protože jsem to zdědil. V tu chvíli se ale uvnitř ozval jakýsi důrazný jiný hlas či pocit, který mi jasně sdělil, že toto prostě následovat nemusím a nebudu. Tento vnitřní učitel pak zasáhl v mém životě vícekrát. Je pravda, že už jsem alergií pak nikdy více problémy neměl. Možná i proto, když jsem pak za pár let, během studia v Praze, potkal Zdeňku Jordánovou, která mi řekla, že pracuje s tím, že všechny nemoci mají psychickou či duchovní příčinu a dají se řešit, připadalo mi to již nějak přirozené a známé. Díky ní jsem se seznámil se systémem Mandala života (a později také Poznej svůj cíl), kde jsem se naučil používat kineziologický svalový test a regrese pro léčbu nemocí a psychických problémů, ale i jako nástroj, jak pracovat s praktickými věcmi svého života. Tyto možnosti mne natolik fascinovaly a pomohly mi vyřešit zdravotní problémy (migrény) i psychické obtíže (úzkost), že jsem se později rozhodl věnovat se jim profesionálně.
Zároveň jsem vystudoval čtyřletý psychoterapeutický výcvik v Gestalt terapii a setkal se s americkým učitelem duchovní Gestalt terapie Stephenem Schoenem, který se učil přímo od zakladatele této metody (F. Perlse) a dalších významných psychoterapeutů. Pořádal jsem mu v ČR několik let semináře a překládal. Od Stephena jsem se naučil hodně o významu přijetí sebe sama a svých emocí a o způsobu, jak vést s lidmi terapeutický rozhovor.
Další učitelé, kterým jsem vděčný za svůj nejen terapeutický, ale i lidský rozvoj a rád bych je zmínil jsou Petr Knotek (alias Pjér La Šéz), který mne jako první přivedl na myšlenku věnovat se terapeutické práci a Jaroslav Dušek - oba je můžete znát z představení Čtyři dohody nebo z divadla Vizita. Petr Knotek mě naučil hodně o synchronicitě a o tom, jak vnímat, že věci se nedějí jen tak náhodou, o snech, symbolech a jungovské psychologii. Jaroslav Dušek mě nejvíce inspiroval prostřednictvím svých improvizačních seminářů zaměřených na tvorbu v přítomném okamžiku a dlouhodobě mi ukazuje, jak se dá být umělcem nejen profesí, ale celým životem. Důležité pro mně také bylo setkání s tibetskými duchovními naukami (Dzogčhen a Vadžrajána) a meditací, především s mistrem Čhogjal Namkhai Norbu).
Zabývám se také vedením skupin pro rozvoj tvořivosti podle knihy Umělcova cesta od Julie Cameron, kterou jsem osobně nepotkal, ale její dílo mne velmi ovlivnilo.
Rozhovory s Janem Vávrou
Ve skutečnosti tvoříme všichni (Magazín Maitrea)
Být sám sebou a stát si za tím
Největší úspěch je být ve své síle
Po dobrých radách je velká poptávka, říká lektor, který učí rodiče, jak ve výchově neprohrávat